دسته‌بندی نشده

انواع کمپرسور هوا و کاربردهای آن

کمپرسور باد بدون روغن

کمپرسور هوا چیست؟

کمپرسور یا پمپ باد نوعی دستگاه مکانیکی بوده که از آن در صنایع کوچک و بزرگ استفاده می‌شود. کمپرسور با استفاده از انرژی الکتریکی، گاز را مکیده و سپس آن را فشرده و وارد کندانسور می‌کند. دامنه استفاده از پمپ باد به قدری وسیع است که از وسیله‌های کوچک خانگی تا دستگاه‌های صنعتی، کارگاهی، آزمایشگاهی و پزشکی از آن استفاده می‌شود. یخچال، فریزر، کولر گازی، جاروبرقی، دندانپزشکی، موتور توربین، میعان گازها، ذخیره سازی گاز و … همگی نمونه‌هایی از کاربرد کمپرسور باد است.

تاریخچه کمپرسور

اولین استفاده از هوای فشرده به زمانی برمی‌گردد که انسان از طریق دمنده دست ساز، آتش روشن کرد. پس از آن جان اسمیتون در سال ۱۷۲۶ ابتدایی‌ترین سیلندرهای پمپ باد را ساخت که از آن در کوره‌های ذوب آهن استفاده می‌شد. بعد از اختراع اولین ماشین تراش، سیلندرهایی با حداکثر توانایی ایجاد فشار تا ۱ بار ساخته شد.

یکی از مهم‌ترین کاربردهای ابزارآلات بادی، استفاده از چکش بادی برای حفاری تونل مونت سنیس سوئیس بود. این چکش‌ با فشاری برابر ۶ بار کار می‌کردند و مدت زمان ساخت تونل را از ۳۰ سال به ۴ سال کاهش داد.

کاربرد و موارد استفاده از کمپرسور

کمپرسورهای باد غیر صنعتی برای مصارف خانگی مانند باد کردن توپ، تشک بادی، تایرها و … استفاده می شود. از کمپرسور صنعتی در کارخانه‌ها و ماشین آلات صنعتی برای به حرکت درآوردن اجزای مکانیکی استفاده می‌شود.

هوا نیز مانند گاز، برق و آب یک منبع انرژی است. یکی از تجهیزات پنوماتیکی کمپرسور باد است. کمپرسور هوای فشرده لازم برای صنایع را تامین می‌کند و عموما در صنایع چوب و مبلمان، صنایع معدن، صنایع خودرو و صنایع پزشکی به کار بسته می‌روند. از دیگر کاربردهای پمپ باد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خنک کردن اجزا یا قطعات در طول ساخت مثل خنک کننده لوله‌های انتقال مواد غذایی و مواد دارویی در کارخانه‌ها
  • تهیه هوای فشرده با فشار بالا برای پر کردن سیلندر گاز
  • جدا سازی مواد اضافی مانند انواع سند بلاست
  • جابجایی قطعات و سیالات مانند واتر جت  و رنگ پاش
  • تهیه هوای لازم برای غواصی
  • استفاده در بخش درمانی مانند انواع دریل‌های جراحی یا دستگاه‌های برش
  • استفاده در صنعت هواپیمایی برای تغذیه هوای فشرده موتور توربین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *