دسته‌بندی نشده

تفاوت میان دریل چکشی و دریل معمولی

حتما برای شما هم این سوال پیش آمده است که تفاوت میان دریل چکشی و دریل معمولی در چیست؟ هر دو از ابزار برقی برای سوراخ کردن سطوح مختلف هستند اما به لحاظ ساختار فنی دارای تفاوت‌های اساسی با یکدیگر می باشند. اما چیزی که مهم تر است و باید کاربران به آن دقت کند نحوه استفاده از این دو ابزار است. این مقاله را تا انتها بخوانید تا اطلاعات مفیدی درباره دریل چکشی، موارد استفاده و مزیت های آن به دست آورید.

نحوه کارکرد دریل معمولی به این صورت است که با روشن شدن دستگاه مته به طور مداوم حول محور طولی خود می چرخد. اما در دریل چکشی علاوه بر گردش مداوم مته، دستگاه در حال ضربه زدن به مته است، انگار که مته را به سمت جلو هول می دهد.

برای بیان بهتر این مسئله مثالی را شرح می دهیم: تصور کنید که می‌خواهید میخی را به درون دیوار فرو کنید. برای این کار دو روش وجود دارد. در روش اول می توانید به دفعات ضرباتی را با چکش به سر میخ وارد کنید. در روش دوم می توانید نیروی ثابتی را به سر میخ  وارد کرده تا میخ بتدریج درون دیوار فرو رود.

ویژگی خاص دریل چکشی یعنی چرخش و رانش مته به طور همزمان باعث شده است تا دریل چکشی قابلیت سوراخ کردن سطوح با عمق  و قطر بیشتر را داشته باشد. همچنین می توان از آن برای سوراخ کردن بتون و مصالح سخت ساختمانی استفاده کرد.

از طرف دیگر دریل های چکشی قابلیت پیچ کاری نظیر پیچ های خودکار چوب و ام دی اف  را دارا می باشند. از مزیت های این دستگاه  آن است که در صورت سبک بودن کار و فراهم بودن امکان تبدیل بوکس از دریل چکشی به جای آچار بکس استفاده کرد.

اگرچه دریل چکشی در سوراخکاری دارای برتری نسبت به دریل معمولی است، اما دریل معمولی به دلیل داشتن سرعت عملکرد بالاتر و تمرکز نیرو برای سوراخ کاری های با ظرافت بیشتر و دقیق تر مناسب تر است.

برای رفع این مشکل نیز در نمونه های جدید راهکار مناسبی ارائه شده است. بدین صورت که مدل های جدید دارای قابلیت انتخاب بین دو حالت معمولی و چکشی هستند. کاربر می تواند به دلخواه و بنا بر تشخیص نوع کاربرد از حالت چرخشی یا معمولی استفاده کند. همچنین امکان تنظیم سرعت گردش مته نیز وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *